JYPSin katuajokoulutus ja kaavakoulu 6.11.

Tiistaina jatkuu tai joidenkin osalta alkaa JYPSin kaavakoulu.

Kaavakoulut ovat aivan kaikille pyöräilyn edistämisestä kiinnostuneille suunnattuja tutustumis-, keskustelu-, koulutus- ja vaikuttamistilaisuuksia. Kaavakouluissa käydään läpi ajankohtaisia pyöräilyyn liittyviä liikenne- ja kaavoitussuunnitelmia, keskustellaan pyöräilyolosuhteista sekä pyritään löytämään parhaat ja tehokkaimmat keinot pyöräilyn edistämiseksi.

Olen itse käynyt aikaisemmissa tapaamisissa ja kaavakoulut tuntuvat hyvältä tavalta saada ja jakaa tietoa kaupungin katujen kaavoituksesta.

Käytännössä vaikuttaminen tietenkin tapahtuu kaavoitusta tekevien ihmisten kanssa keskustelemalla. Jos pääsee kommentoimaan jo luonnosvaiheessa kaavaa, se on mahtavaa. Vaikuttamisen mahdollisuus nousee omalle tasolleen, kun näkee luonnoksen.

Toisinaan kaavaa voi kommentoida vasta viimeisen suunnitelman kohdalla eli kirjoittamalla muistutuksen. Muistutusten mukaan kadun kaavoihin ei tehdä radikaaleja muutoksia, vaan jotain pientä. Kuitenkin ”jotain pientä” voi olla mullistava muutos. Pyöräilijälle on suuri merkitys reunakivillä, pyörätien sijainnilla ja liikennemerkeillä. Tosin saimme kesällä suuria muutoksia aikaan muistutuksen avulla.

JYPS ry:n muistutuksen sisällöstä voidaan poimia suoraan kohtia, jotka on mahdollista toteuttaa viimeistään kadunrakennustöiden yhteydessä: Näkemäraivaukset, liikennemerkkien uudelleen asemoinnit sekä kadunylityspaikkojen reunakivikynnykset on mahdollista korvata esim. asfalttiviisteellä. Tonttien pääsytiet sekä alueen muut kevyen liikenteen poikittaiset yhteydet esim. Pehtorintien poikki alueen aukiolle toteutuvat lopullisesti palvelutalokokonaisuuden toteutumisen yhteydessä sekä osin Pehtorintien päädyssä sijaitsevan Esbjerkin aukion saneeraukseen sisältyen toteuttaen asemakaavassa esitettyjä kevyen liikenteen ratkaisuja.

Katusuunnitelmaa muutetaan liikenteen ohjauksen osalta siten, että pyöräily osoitetaan Tilustien osalta ajoradalle, Pehtorintien osalla pyöräily on muutoinkin sallittua ajoradalla pihakatuosuudella. Muutoksella mahdollistetaan sujuvampi pyöräilyliikenne alueen aukion ja Laajavuorentien välillä ja erilliset jalkakäytävät jäävät hitaamman jalankulkuliikenteen käyttöön. Muutosta puoltaa myös sekin, että Tilustien loppuosalla ei ole mahdollista toteuttaa erillistä kevyen liikenteen väylää käytettävissä olevan tilan niukkuuden vuoksi, jonka johdosta kevyen liikenteen on käytettävä tässä kohdassa ajorataa aukion suuntaan.

Pehtorintien varren palvelutalokorttelin sekä kadun päädyssä sijaitsevan Esbjerkin aukion rakentumisen yhteydessä toteutuvat myös asemakaavan mukaiset alueen poikittaiset kevyen liikenteen reitit, jotka täydentävät Tilustien ja Pehtorintien välisiä kevyen liikenteen yhteyksiä korvaten mm. nykyiset teräsportaat.

Tervetuloa mukaan tekemään Jyväskylästä pyöräily-ystävällisempää kaupunkia!

Mainokset

Tietoja Joni Kettunen

Koodin laatua rakastava ohjelmistokehittäjä. Haluan oppia uutta ja jakaa tietoani muille. Pyöräilen työmatkani ja toisinaan vien lapsen päiväkotiin peräkärryllä. Vietän paljon aikaa perheen parissa. Viiden hengen perheeseemme kuuluu kolme lasta, joista nuorin käy päiväkodissa. Lasten hoitamisen oheella nautin kirjojen lukemisesta ja monenlaisesta pikku puuhastelusta.
Kategoria(t): pyöräilyn edistäminen Avainsana(t): , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s