Kokemuksiani katupyöräilykoulutuksesta ja kaavakoulusta

Katuajokoulutus

Ajoin JYPSin katuajokoulutuksessa tiistaina 6.11. Teemu Tenhusen ja Esa Rantakankaan välissä. Aluksi epäilin koulutuksen antia, mutta pian ymmärsin koulutuksen todellakin auttavan kaupungissa pyöräilevää kulkijaa.

Ajon aikana pysähdyttiin pohdiskelemaan monipuolisesti pyöräilijän kohtaamia ongelmia. Huomasin pian vetäjät erittäin osaaviksi. Neuvot kiteytettiin erittäin konkreettisesti: Pyörä on ajoneuvo. Kuvittele ajavasi moottoripyörää. Varo pysäköityjen autojen ovia. Pysy keskellä autokaistaa, ettei auto ahdista sinua ojaan.

Pysähdyimme usein Jyväskylän hankalien risteysten lähelle. Pohdiskelimme miten risteys tulee ajaa ja ajoimme risteykset läpi, jos se oli mahdollista. Joskus risteyksen läpi pystyi ajamaan toisinaan ei. Katujen suunnittelija unohti ajatella pyöräilijää tasa-arvoisena kulkuneuvolla aivan liian useassa paikassa.

Rinnastus moottoripyörään toimii vaikeissa risteyksissä. Pakottaisiko liikennesuunnittelija ajajan nousemaan moottoripyöränsä selästä ja työntämään pyörän risteyksen yli? Ongelmia löytyi useita. Kulkureitit katkeavat, ajolinja risteää usein jalankulkijan kanssa ja risteysten läpi kääntyminen johtaa usein outoihin ajolinjoihin.

Pimeällä ajettu katuajokoulutus muistutti kirkkaasti pyörän valojen tärkeydestä. Kirkas etuvalo ja hyvät sivuheijastimet auttavat pyöräilijää. Autot osaavat väistää minua, jos he näkevät pyöräni.

Kaavakoulu

Kaavakoulu keräsi taas hyvän osanoton. Paikalle tuli kymmenen osallistujaa, joista neljä osallistui ensimmäistä kertaa. Kaavakoulussa on imua ja tähän voi jäädä koukkuun.

Esittelykierroksen jälkeen keskustelimme hieman pyöräilyvaikuttamisesta ja hyvistä väylistä. Aika pian keskustelu kääntyi Baanaan.

Teemu näytti meille seuraavana päivänä julkaistaavan kirjoituksensa Jyväskylän Baanasta. Hän ehdottaa, että Kankaan alueelta koilliseen tehdään kaupunkimme ensimmäinen pyöräilyn pikaväylä. Jyväskylän oma baana.

Ajatus on nerokas. Väylän rakentaminen ei maksa juuri mitään, koska se tulee käytöstä poistetun radan pohjalle. Kaupungin työntekijät ovat purkaneet parin viimeisen vuoden aikana radan ratapohjalta. Reitiltä löytyy jo useita siltoja ja se on tasainen. Mäetön.

Fantastinen teksti, suosittelen lukemaan!

Kävimme pikaisesti muuta aineistoa läpi. Teemu nosti pöydälle pyöräkaavoituksen perusteoksen. Kehuin Vaismaan ja tutkimusryhmän kirjoittamaa kirjaa: Parhaat eurooppalaiset käytännöt pyöräilyn ja kävelyn edistämisessä. Sen voi lukea pdf-versiona edellisen linkin takaa, luku kerrallaan.

Teemu esitteli lyhyesti kampuksen pyörätelinesuunnitelman tilanteen. Suunnitelma on vielä avoin. Tosin viime hetkellä suunnitteluryhmä on tehnyt sivuaskeleen. Pyörille tarkoitetut hyvät telineet oltiin vaihdettu hankaliin telineisiin.

Lopuksi Esa esitteli pikaisesti Äijälänrannan messualueen perusteella tehtyä 3D-mallinnosta. Asentamalla selaimeen lisäosan, pääsee katsomaan korkealaatuisia kuvia messualueesta. Voi kurkata joko valmiiksi suunniteltuja reittejä eli ”valmiita elokuvia” tai lähteä seikkailemaan vapaasti suunnitellulle alueelle.

Messualueen ongelma on sama kuin yleensä. Pyöräily voisi olla nopeaa, helppoa ja turvallista, mutta se ei ole. Autotiet jyräävät kaikki muut kulkutavat. Alueen halki voisi kulkea pyöräilyväylä, josta pääsee helposti polkaisemaan työpaikan suuntaan. Näin ei kuitenkaan ole.

Alueen halki kulkevalle pyörätielle ei pääse helposti. Sen sijaan, että se kulkisi asuinalueen lävitse ja olisi lähellä, se sijaitsee alueen laidalla. Pyöräilyväylä väistää jopa autojen parkkipaikkoja. Tämä kertonee siitä, ettei pyöräilyä nähdä vielä liikennemuotona.

Kaavakoulu herätti ajatuksia, intoa ja kevyttä harmistusta Jyväskylän kaavoituksen tasoon. Onneksi Jyväskylässä on sentään tavoitteena vähentää hiilidioksidipäästöjä ja pyöräilyä pidetään yhtenä keinona tähän.

Esa ja Teemu kertoivat asenteiden muuttuneen pyöräilymyönteisemmiksi muutaman viimeisen vuoden aikana. He ovat ajaneet pyöräteitä Jyväskylään kymmenisen vuotta, joten heidän pitkällinen työnsä näyttää kantavan hedelmää. Mitä ilmeisimmin useat kaavoittajat ovat vain tietämättömiä.

Me, aktiiviset kaupunkilaiset, voimme lisätä kaavoittajien tietoa.

Tietoja Joni Kettunen

Koodin laatua rakastava ohjelmistokehittäjä. Haluan oppia uutta ja jakaa tietoani muille. Pyöräilen työmatkani ja toisinaan vien lapsen päiväkotiin peräkärryllä. Vietän paljon aikaa perheen parissa. Viiden hengen perheeseemme kuuluu kolme lasta, joista nuorin käy päiväkodissa. Lasten hoitamisen oheella nautin kirjojen lukemisesta ja monenlaisesta pikku puuhastelusta.
Kategoria(t): katusuunnitelmat, pyöräilyn edistäminen, vaikuttaminen Avainsana(t): , , , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

2 vastausta artikkeliin: Kokemuksiani katupyöräilykoulutuksesta ja kaavakoulusta

  1. Hyvä yhteenveto kaavakoulusta, jota pääsin vain vaivoin seuraamaan etäyhteydellä. Sen verran, että on ehkä valheellista sanoa, ettei Baanan rakentaminen maksa juuri mitään – kyllä se Jyväskylän pyöräilyinvestointien mittakaavassa on suuri hanke, mutta kallis se ei missään tapauksessa ole, kun verrataan melkein minih tahansa muuhun liikenneinvestointiin tai pitkään suunniteltuun huonompaan vaihtoehtoon rakentaa pyöräväylä Laukaantien varteen.

    • Joni Kettunen sanoo:

      Kallis Jyväskylän Baana tulee olemaan, jos verrataan nykyisiin pyöräilyprojekteihin. Mieleeni ei tule mitään pyöräilytelineitä kummempaa, jossa olisi ajateltu pelkästään pyöräilyn etua.

      Meikäläistä kiinnostaisi tietää paljonko tämä baana tulisi nyt esitetyn suunnitelman mukaisena maksamaan. Ratapohjan hyväksikäyttäminen säästää kuitenkin tien pohjustuskuluissa roiman kasan rahaa.

      Toki raha- ja liikennemäärät ovat suhteellisia. Helsingissä on suurempi kaupungin budjetti ja matkaajia enemmän.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s