Kaavoituksen tapahtumia: Heinälampi III ja Kangas

Heinälammen kolmas osa

Heinälammen katusuunnitelma säväytti heti, kuin pöydän kulma kyynärpään hermoon. Pyöräilijän elämästä tehdään taas vaikeaa ja hidasta.

Suunnitelman pahin ongelma lienee sisäinen ristiriita. Autolle on laitettu kolmio ennen kevyen liikenteen väylää. Periaatteessa auton pitäisi väistää. Käytännössä näin ei kuitenkaan ole. Pyörä ja jalankulkija joutuvat mutkittelemaan ja hidastamaan ennen ajorataa. Auto ajelee kinginä väistämisvelvollisuutensa ohi omalle ryhmittymisalueelleen. Auton ratista nähtynä liikennejärjestely rohkaisee hurauttamaan risteyksen laitaan. Vain yksi kolmio tuottaa pientä soraääntä tunnelmaan. Onneksi Jyväskylässä jalankulkijat opetetaan väistämään pyhää peltilehmää. ”Oikea” marssijärjestys lienee kunnossa?

Pyöräily on kivaa, koska se on helppoa, nopeaa ja turvallista. Autolla liikutaan, koska se on helppoa, nopeaa ja turvallista. Jos jompi kumpi näistä kulkumuodoista tehdään vaikeaksi ja hitaaksi – sitä ei käytetä. Pyöräilijälle laitetaan tiukat sivusiirtymät risteysalueille. Outojen risteysmutkien aikana pyöräilijä joutuu lähes pysäyttämään matkantekonsa, riippumatta siitä onko ketään muuta risteysalueella.

Juttelimme Esan kanssa lauantaina vaihtoehdoista sivusiirtymille. Sivusiirtymän voisi korvata seuraavasti.

1) Pyörätie linjataan kulkemaan suoraan. Se korotetaan, niin että pyörätie ja jalankulku kulkevat samassa tasossa. Tämä luo luonnollisen hidastetöyssyn autolle. Nyt autolle näkyvä kolmio oikeasti tuntuu väistämisvelvollisuudelta.

Ongelma: Suojatien yli ajava auto estää jalankulun ja pyöräilyn. No, niin käytännössä käy sivusiirtymissäkin. Ei muutosta.

2) Säilytetään sivusiirtymä, mutta laitetaan pyörätie kulkemaan suoraan ainakin viisi metriä ennen suojatietä ja sen jatketta. Näin pyöräilijä voi keskittyä liikenteeseen, eikä hänen tarvitse mutkitella risteyksen vaarallisimmassa kohdassa.

Ongelma:  Asuntokadulle näkyvä auto ei välttämättä huomaa pyöräilijää. Pyöräilijä edelleen joutuu tekemään ylimääräisiä mutkia, mutta tien ylitys on turvallisempaa. Edelleen hitaasti risteystä lähestyvät autot tukkivat suojatien, varsinkin jos niitä sattuu kaksi peräkkäin.

Ratkaisuilla 1) ja 2) on ongelmansa. Ensimmäinen rohkaisee pyöräilijää ajamaan nopeasti ja helposti. Toinen sen sijaan vie paljon tonttimaata, ei sovi lähelle keskustaa ja voi tehdä pyörän vaikeasti havaittavaksi. Jos kääntyy asuntokadulle, niin 2) tapauksessa pyöräilijä ajaa tovin kauempana ajorataa ja jää helposti autoilijalta huomaamatta.

Miksi kavahdan sivusiirtymiä? Sivusiirtymän aiheuttaa vaaraa, pyöräilijälle. Kun pyöräilijä lähestyy suojatietä, hänen pitäisi pystyä katsomaan risteystä lähestyviä autoja sekä etuviistosta, että suoraan selkänsä takaa. Tämän lisäksi pyöräilijä tietenkin kääntää kulkusuuntaansa 45 astetta sivulle, päästäkseen suoraan ajoradan jatkeen yli. Onko liikaa haastetta lapsille ja kortittomille?

Suosittelen vaihtoehtoa 1). Risteyksen rakenteen pitää tukea suunnitteluajatusta.

Kankaan kaavaluonnokseen pääsee vaikuttamaan

Nyt kannattaa kommentoida. Se on kivaa. Jos intoa riittää puhumiseen, niin kannattaa lähteä Kankaan osayleiskaavaluonnoksen yleisötilaisuuteen

keskiviikkona 28.11.2012 klo 18-20
pääkirjaston Minnansaliin, Vapaudenkatu 39–41

Ennen yleisötilaisuutta, kannattaa tutustua netissä näkyvään kaavaan. Sivun oikeassa laidasta löytyy Kankaan osayleiskaava. Siitä kannattaa lähteä liikkeelle. Jollet pääse paikan päälle, kuten minä, niin laita kommentti nettiin.

Laitoin puolen tusinaa kommenttia. Ihmettelin luoteessa olevan siksak-tien merkitystä ja halusin tilalle paremman kulkuyhteyden. Toivoin alueelle perinpohjaisesti pohdittuja kulkureittejä ja viivoituksia reiteille. Esimerkiksi keskusta 2,0 km. Ehdotin myös yhtenäistä värimaailmaa jokaiselle asuntokehälle. Sellainen toisi yhtenäisyyttä alueelle. Taisinpa sanoa jotain vielä kankaan ohi ajavan pyörätien ja vilkkaan autotien risteyksestä.

Mainokset

Tietoja Joni Kettunen

Työmatkaa pyöräilevä ja lapsia pyörän peräkärryssä kuljettava pyöräilijä. Pyöräilyni koostuu arkiliikkumisesta, asioinnista keskustassa ja muutamasta kuntolenkistä. Autoa sen sijaan käytän vain hyötykäyttöön. Vietän paljon aikaa perheen parissa. Viiden hengen perheeseemme kuuluu kolme lasta, joista nuorimmat käyvät päiväkodissa. Lasten hoitamisen oheella nautin kirjojen lukemisesta ja monenlaisesta pikku puuhastelusta.
Kategoria(t): katusuunnitelmat, pyöräilyn edistäminen, vaikuttaminen Avainsana(t): , , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

w

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s