Pyöräilyn terveyshyödyt Jyväskylässä?

Vihreys nousee kääpien joukosta. Kaunis kanto.”[P]yöräilyn kaksinkertaistaminen vuoteen 2025 mennessä Helsingissä tuottaisi vuositasolla 80 miljoonan euron terveyshyödyt.”, kerrotaan joulukuussa ilmestyneessä Poljin-lehdessä (7/2012).

Millaiset terveyshyödyt pyöräilyn kaksinkertaistaminen tuottaisi Jyväskylässä? Paljonko Jyväskylässä investoidaan pyöräilyyn nykyisin vai onko kulkeeko pyöräilyn rahoitus siinä sivussa muiden kulujen kanssa? Helsinki investoi pyöräilyyn noin 5 miljoonaa / vuosi. Luku kattaa sekä pyöräilyväylät että -sillat. Avaan hieman näitä lukuja.

Oheessa muutama suurin tulon lähde kaupungeittain. Toki muitakin tuloja oli, mutten jaksanut lähteä niitä erittelemään. Tarkoituksenani on esitellä kaupungin tulojen suuruusluokat.

 Tuloslaskelmat 2012 Helsinki Jyväskylä
toimintatulot 1 171 741 284 753
verotulot 2 754 800 446 000
valtionosuudet 248 000 133 930
 yhteensä 4 174 541 864 683

Toin esille luvut osoittaakseni, että kaupunkien välinen ero on lähes kertaluokkaa viisi. Jyväskylän budjetti on noin viidesosa Helsingin vastaavasta. Infran rakentamisessa luvut ovat saman suuntaisia.

Helsingin ja Jyväskylän investointimenoja infraan ei voi verrata suoraan. Jyväskylä niputtaa puistot ym. omaan laskelmaansa kun taas Helsinki kertoo laittavansa eurot suoraan katujen, liikenneväylien ja ratojen rakentamiseen.

Helsingissä
– 81 miljoonaa : kadut, liikenneväylät ja radat
– n. 5 miljoonaa pyöräilylle. Noin 1/16 osa.

Jyväskylässä
– 22 miljoonaa : kunnallistekniikka
– pyöräilylle ei erillistä budjettia. 1/16 osa olisi noin 1,3 miljoonaa.

Miten Helsingissä laitetaan korvamerkitty osuus rahasta pyöräilyn edistämiseen? Syitä lienee useita. Helsingin vihreät ajavat pyöräilyasiaa ja ovat yksi valtapuolueista. Helsingin kantakaupungin alueella asuu paljon autottomia ihmisiä (yli 50%). Muitakin syitä lienee.

Jyväskylän valtapuolueista yksikään ei (vielä) aja pyöräilyn lisäämistä. Pyöräilyn edistämiseen pitää löytyä enemmän poliittista tahtoa eli kansalaisten ja päättäjien pitää vaatia rahaa pyöräilyn edistämiseen. Hyvä keskustelun avaus lienee fakta: Pyörät ja pyörätiet maksavat vähemmän ja vievät paljon vähemmän tilaa kuin autot.

Tehoaisiko porkkana meihin jyväskyläläisiin? Jospa  Jyväskylän kaupunki teettäisi tutkimuksen kuinka paljon voimme säästää terveysmenoissa tuplaamalla pyöräilijämäärät?

Mainokset

Tietoja Joni Kettunen

Työmatkaa pyöräilevä ja lapsia pyörän peräkärryssä kuljettava pyöräilijä. Pyöräilyni koostuu arkiliikkumisesta, asioinnista keskustassa ja muutamasta kuntolenkistä. Autoa sen sijaan käytän vain hyötykäyttöön. Vietän paljon aikaa perheen parissa. Kuusivuotias poikani ja kahden vanha tyttäreni ohjaavat arkista aherrustani. Lasten hoitamisen oheella nautin kirjojen lukemisesta ja monenlaisesta pikku puuhastelusta.
Kategoria(t): pyöräilyn edistäminen, vaikuttaminen Avainsana(t): , , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s