Kolmen pyörän testiajot

Antti Poikola järjesti tavarafillarien ja bromptonin koeajotilaisuuden. Pääsin kokeilemaan Bromptonia, oranssia Bullittia ja Bakfietsia, mallia long. Pyörien laatu ja erot omaan hybridiini hämmästyttivät.Avain muutokseen

Kaikki kolme pyörää tuntuivat erittäin mielenkiintoisilta ajaa. Jokaiselle löytyy oma käyttäjäryhmänsä.

Ajoin ensimmäiseksi Bromptonin. Olen nähnyt niistä kuvia, videoita ja hämmästellyt taittopyörän hintaa. Brompton on kastin yläpäässä ja sen kyllä huomasi. Pyörän saa taiteltua käyttökuntoon hetkessä ja se on tukeva. Ajaessa runko tuntuu yhtä jämäkältä kuin tavallinen runko. Ajokokemus koostui enemmänkin pyörän pienien renkaiden ihmettelemisestä ja omalla tavallaan toteutetuista vaihdevivuista.

Taittopyörä kääntyi oikein näppärästi Aren aukiolla. Siihen sai tarpeeksi vauhtia ja jarrut toimivat mainiosti. Pysty istuma-asento loi hyvän tunnelman. Liikennettä pystyy havainnoimaan hyvin ja ajaessa tuntee hallitsevansa menopelin. Hyvä pyörä matkaan otettavaksi, kuten Antti asian ilmaisi. Hän käyttää sitä asioimiseen, kun pitää piipahtaa junalla toisessa kaupungissa.

Tavarafillareista valitsin ensimmäiseksi koeajoon Bakfietsin pyörän, koska olen kokeillut joskus Bullittia. Tavarapyörän raskas runko tuntui ainoastaan liikkeelle lähtiessä, koska se seisoo todella tukevien jalkojen päällä. Liikkeelle polkaiseminen kävi todella kevyesti.

Istuva ajoasento tuntui hieman erikoiselta, oman hybridini jälkeen. Selkä suorana istuessa ympäristön havainnoiminen tuntuu paljon helpommalta kuin pienessä etukenossa. Itse asiassa koko fillarin ajaminen tuntui todella mukavalta. Tunsin hallitsevani sen vaivatta ja se käyttäytyi todella hyvin hiljaisessa ja nopeassa vauhdissa. Ajomukavuudessaan vailla vertaa!

Viimeiseksi ajoin Bullitin. Se tuntuu selkeästi kepeämmältä ja nopeammalta pyörältä kuin Bakfiets. Bullit tuntui janoavan kilometrejä ja vauhtia. Ohjaus tuntui vakautuvan vasta vauhdissa. Hitaasti ryömiessä pyörä tuntui hieman epävakaalta tai ohjaus liian herkältä. Kaiken kaikkiaan pyörä tuntui menopeliltä.

Antti kertoi kuljettaneensa Bullitilla 130 litraa multaa Plantageniltä kaupunkiin, joten sillä saa siirrettyä raskastakin lastia.

Yhteenvetona: Brompton kaupunkiasiointiin, bullitilla vauhtia sporttiseen menoon ja Bakfiets rauhallisempaan perheen ja tavaroiden kuljettamiseen.

Hämmästelen vieläkin Bakfietsin mukavan rauhallista ajotuntumaa. Tasapainottelen mielessäni pyörän hintaa ja tilan tarvetta.

Olisiko tässä perheen kesäpyörä?

Mainokset

Tietoja Joni Kettunen

Työmatkaa pyöräilevä ja lapsia pyörän peräkärryssä kuljettava pyöräilijä. Pyöräilyni koostuu arkiliikkumisesta, asioinnista keskustassa ja muutamasta kuntolenkistä. Autoa sen sijaan käytän vain hyötykäyttöön. Vietän paljon aikaa perheen parissa. Kuusivuotias poikani ja kahden vanha tyttäreni ohjaavat arkista aherrustani. Lasten hoitamisen oheella nautin kirjojen lukemisesta ja monenlaisesta pikku puuhastelusta.
Kategoria(t): isäily, pyöräilyn edistäminen, vaikuttaminen Avainsana(t): , , , , , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s